tisdag, augusti 22, 2006

Modige Maud

Jag har inte hunnit lyssna på Maud Olofssons utfrågning i P1, men att döma av Ekots sammanfattning fortsatte hon att framstå som den som kanske tydligast vågar ifrågasätta etablerade sanningar.

Utmärkt. Det behövs mer av det i den politiska debatten.

Och jag råkar dessutom tro att hon har alldeles rätt i det hon säger på de punkter som nu leder till kontrovers.

Skall vi verkligen få fart på möjligheten till nytt företagande och nya jobb i Sverige krävs det faktiskt åtgärder.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Maud skänker vitalitet till Alliansen. Hennes tankar om en arbetsmarknadsreform likt den danska modellen (Flexicurity) skiljer sig på en punkt och det är A-kassan, som i Danmark är högre.

Om en Flexicurity-liknade modell införs i Sverige, om än med lägre vikt "security" i begreppet pga en lägre A-kassa, borde Sverige ha mycket att vinna vad det gäller utbrändhetstalen.

Detta på grund av följande:
Då en individ får ett jobb klamrar sig denne fast vid jobbet så hårt den kan, i rädsla över att förlora det. Detta trots att personen i fråga inte trivs på jobbet. Detta kan i högsta grad leda till utbrändhet.

I danmark är folkhälsan sämre, men utbrändhetstalen lägre. Hur kommer detta sig? Jag tror att Flexicurity har lett till att individer sakta med säkert har "fallit på rätt plats" efter en tids arbetsmarknadshoppande. Denna variation och prövande leder till att människor hamnar på rätt plats på arbetsmarknaden och i livet. Denna mekanism torde bidra till en lägre utbrändhetskvot hos våra danska systrar och bröder.

Maud, fortsätt snegla på Danmark.

16:07  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med! Och jag tycker att det är så jäkla häftigt att Carl Bildt är så proMaud. Jag är proCarl och eftersom han inte ställer upp för val tar jag det näst bästa, Maud.

21:49  

Skicka en kommentar

<< Home