måndag, augusti 28, 2006

Och Barnens Bullbak!

För sent ser jag att även Maria Larsson i kristdemokraterna har tagit upp kyrkkaffets framtid, men till detta lagt även barnens rätt att baka bullar på dagis.

Hon efterlyser ett "bulluppror" i frågan.

Rent generellt är jag skeptisk till uppror. Sedan Gustav Vasa har det inte riktigt varit någon hit i Sverige.

Jag minns hur några vänstersvärmare försökte på studentkåren i Stockholm i slutet av 1960-talet. Det gick inte den gången heller.

Jag är helt och fullt -närmast fanatiskt - för barnens rätt att baka bullar på dagis.

Men först och främst tycker jag att vi skall uttömma alla den parlamentariska demokratins vägar för att få rätsida på frågan.

Upproret får vi nog diskutera senare.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Enligt Aktuellt har Margot Wallström nu sagt att det inte finns några regler mot hembakt kaffebröd i föreningar.
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=28404&a=329331
11:41

03:06  
Anonymous Anonym said...

Nu är det ju inte Wallström, utan Sveriges riksdag, som implementerar EG-direktiv i Sverige. Så det Bildt skrev i en tidigare post är säkert rätt, nämligen att den svenska byråkratin övertolkat EU:s regler och gjort dem hårdare än vad ändra länder gjort. Detta händer hela tiden och på alla områden som omfattas av EG:s lagstiftning (gåon jurist borde forska i detta!). Resultatet är, enligt min icke-vetenskapliga erfarenhet, att de direktiv som syftar till att utjämna skillnader på EG:s inre marknad för att ge rättvisa konkurrensförutsättningar, för Svenska näringsidkares vikommande innebär konkurrensnackdelar. Detta alltså pga av för dåliga och/eller för klåfingriga jurister, byråkrater och politiker i implementeringsfasen.

10:05  

Skicka en kommentar

<< Home