tisdag, augusti 29, 2006

Häpnadsväckande av Persson

Göran Perssons kommentar till JO:s mycket allvarliga kritik av Lars Danielsson för att försvåra Katastrofkommissionens arbete är minst sagt anmärkningsvärd.

Han säger att han har "fortsatt förtroende för Danielsson", och att "jag ska tala med Lars direkt och då tar vi ställning till hur vi ska ha vårt samarbete framöver."

Kritiken från JO mot Danielsson är förvisso inte vad som helst.

Jag tror aldrig det förekommit att en så hög ämbetsman i en så central fråga fått så allvarlig kritik av efter en så tung granskning.

Men det ger Persson tydligen blanka katten i. "Fortsatt förtroende". Jo, man tackar. Makten har förstört moralen.

Och än värre blir det när han säger att de två sedan skall diskutera "hur vi ska ha vårt samarbete framöver."

Ett nog så intressant besked inför valet.

"Fortsatt förtroende". "Samarbete framöver".

Därmed sägs det klart: en röst på Persson är en röst på Danielsson.

Om jag stöter på någon socialdemokratisk valarbetare i morgon skall jag fråga vad de tycker om den saken...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inte tror jag det skulle gynna den fram till nästa månad borgerliga oppositionen om han får gå. Det här är visserligen bland den allvarligaste kritiken sopm någonsin riktats mot en regeringstjänsteman men inte är det någon valfråga inte och lär inte bli det heller.
Frågan är vem den borgerliga tillträdande regeringen ska ha som sin statssekreterare i statsrådsberedningen. Vem ska bli den nye Peter Egardt? Anders Borg vore att rekommendera enligt mig.

21:09  
Blogger Tony Kollberg said...

Tjena kalle, hoppas du ser detta!

Jag undrar om du skulle orka plöja dig igenom min blogg, har nämt dig och skulle villja ha en åsikt om vad jag skrivit om, ifall jag är helt ute och cyklar eller inte!

Handlar om valet och en del historiska analyser

http://tonykollberg.blogspot.com/

MVH Tony

06:37  
Anonymous Anonym said...

Vad händer nu? Danielsson får "gå", i avvaktan på valutgången; Persson satsar allt i valspurten på att försöka rikta medias uppmärksamhet bort från inrikespolitiken, bl a genom att hårdlansera sig själv som "statsman" och lyfta fram sin kompetente utrikesminister; Danielssons verkliga öde avgörs först efter valet; om (s) vinner får Danielsson en central ambassadördspost. Media har då för länge sedan glömt vem som bör ställas till svars för vad när det gäller tsunamin.

13:33  
Anonymous Anonym said...

Och nu har han gått. Med rekord i avgångslön, med andan i halsen över att han slipper förklara sig, med perssons fulla förtroende och mot en ambassadörspost på UD eller som statssekreterare i något annat departement (näringsdepartementet istället för lars olof lindgren kanske).
Jag spyr ! Har folk mage att rösta på "socialdemokraterna" efter detta så väljer jag ett "bättre" land som min hemvist !
Har du något tipps Carl?
I en borgerlig regering ska naturligtvis allt som har med utrikespolitiken att göra ligga på utrikesdepartementet och styras av utrikesministern och statssekreteraren till denne.

17:59  

Skicka en kommentar

<< Home