onsdag, augusti 23, 2006

Och Värnskatten Också!

Jag var lite orolig över att inte hitta någonting alls om avskaffande av värnskatten i alliansmanifestet.

För mig är det lite av en moralisk fråga att ingen skall behöva betala mer än hälften av en inkomstökning i skatt.

På den punkten ser jag gärna att Kjell-Olof Feldts politik åter snart blir Sveriges.

Men i Lars Leijonborgs nyhetsbrev läser jag nu detta:

"En formulering liknande den i Bankerydsöverenskommelsen togs med i valmanifestet som innebär att ambitionen är att avskaffa värnskatten under mandatperioden. De tankar som har luftats inom alliansen att prioritera ner avskaffandet av värnskatten avspeglas inte i manifestet. Det tror jag är bra för Sveriges konkurrenskraft i en alltmer globaliserad värld."

Och den bedömningen delar jag helt.

Vi lever i en tid av accelererande globalisering. Då kan vi inte straffa bort någon del av det kunnande och den kompetens som vi så väl kommer att behöva.