tisdag, september 26, 2006

Lite magstarkt...

Två f d socialdemokratiska statsråd som regeringen Persson gjort till ambassadörer anser nu att de bör utnämnas till ny ambassadör i Oslo.

Lite magstarkt, må det sägas.

På rad arm kommer jag på fyra socialdemokratiska statsråd som gjorts till ambassadörer på mer eller mindre goda grunder.

Däremot vet jag inget borgerligt f d statsråd som anetts lämplig för dessa positioner.

Därmed inte sagt att det bör sättas ett f d borgerligt statsråd i Oslo. Men därmed alldeles definitivt sagt att det inte bör sättas ett f d socialdemokratiskt statsråd där.

De må tycka att Brasilia eller Maputo är för långt bort från Sverige.

Though luck.

10 Comments:

Blogger Ulf Bjereld said...

Nu har det ju av olika skäl inte funnits så väldigt många f d borgerliga statråd att välja på...

19:26  
Anonymous Anonym said...

Är Oslo ett land? Frågan går till den ytterst kompetente ambassadören Margareta Winberg, som säger sig känna Oslo väl:

"-Jag har nu varit i ett land som Brasilien, som ligger långt bort, och som är speciellt på sitt vis, med sina problem och utmaningar för en ambassadör. Jag skulle väldigt gärna vilja arbeta också med ett annat land och då tycker jag att Oslo skulle vara ett bra land eftersom jag känner till Oslo väldigt väl."

05:14  
Anonymous Anonym said...

Ola Ullsten blev väl ambassadör i Rom? Men nyckelordet var kanske "lämplig för dessa positioner"

09:54  
Blogger Callisto said...

Jag länkar till detta inlägg i min blogg. :)

Va, är inte Oslo ett land? ;D Maggan upphör aldrig att bidra till att mina smilband motioneras.

20:20  
Anonymous Anonym said...

Du har stavat fel på "though luck". Det stavas TOUGH LUCK.

16:57  
Anonymous Anonym said...

Bra inlägg, Jenny! Det är med sådana kommentarer som man för debatten framåt. Det är upprörande att man i ett snabbt forum som en blogg missar en bokstav i ett ord (men vi talar väl tyst om den grammatiska nykonstruktionen i ditt inlägg: "du har stavat fel på "though luck". Vaddå "PÅ"?
/stina

05:47  
Blogger FANCY said...

Jag ler..

Fancy

23:04  
Anonymous Anonym said...

Åt vad?

09:38  
Anonymous Anonym said...

Den egna utnämningspolitiken verkar fungera bra också. med en gång då chansen ges så sätter man partivänner som landshövdingar och ambassadörer. Gnäller man i tre mandatperioder så är det läge att agera när man själv kommer till makten.

14:19  
Anonymous Anonym said...

Tack for intiresny Blog

12:06  

Skicka en kommentar

<< Home